U okviru javnog poziva Ministarstva znanosti, obrazovanja i mladih za financiranje izvannastavnih aktivnosti za školsku godinu 2024./2025., u Strukovnoj školi Gospić je uspješno proveden projekt „Budućnost u kaplji: školski projekt osvježavanja kroz hidroenergiju“, usmjeren na stjecanje praktičnih znanja iz područja obnovljivih izvora energije, s naglaskom na hidroenergiju.
Zahvaljujući sredstvima dobivenim kroz projekt, škola je opremljena didaktičkim kompletom LexSolar Hydropower – Ready-to-go, koji omogućuje izvođenje brojnih pokusa vezanih uz proizvodnju električne energije pomoću vode. Komplet je dizajniran za obrazovne svrhe te omogućuje simulaciju stvarnih hidroenergetskih sustava, uključujući rad turbina, generiranje električne energije, mjerenje napona, snage i protoka, kao i učenje o učinkovitosti pretvorbe energije.
Prije praktičnog rada, učenicima su održane uvodne prezentacije i predavanja o obnovljivim izvorima energije. Na taj su način stekli teorijsku podlogu i dobili širi kontekst o važnosti korištenja čistih izvora energije u suvremenom svijetu. Osim što su razumjeli osnovne koncepte, učenici su razvijali i osviještenost o ekološkom i društvenom značaju OIE, čime je dodatno ojačana njihova motivacija za praktični dio projekta.
Učenici 2. razreda obrazovnog programa elektrotehničar, pod mentorstvom nastavnika struke Antonija Grbca i Dominika Benčića, kroz niz pokusa upoznavali ključne principe hidroenergije – od pretvorbe potencijalne energije vode u mehaničku i potom u električnu, do utjecaja oblika turbina i protoka vode na izlaznu snagu. Rezultati pokusa omogućili su im da praktično primjene teorijska znanja iz područja elektrotehnike, strojarstva i fizike.
Kao dodatna aktivnost, provedena su i ispitivanja kvalitete vode pomoću testera vodljivosti, što je učenicima omogućilo da povežu znanja iz područja ekologije s tehničkim aspektima rada hidroenergetskih sustava.
Tijekom rada na projektu, učenici su usvojili niz vrijednih spoznaja, među kojima se ističu:
- Razumijevanje osnovnih zakonitosti pretvorbe energije.
- Uočavanje razlika u učinkovitosti između različitih tipova turbina.
- Povezivanje fizikalnih veličina poput protoka, tlaka i snage u konkretnim eksperimentima.
- Razvoj vještina preciznog mjerenja, dokumentiranja i interpretacije rezultata.
Osim tehničkog znanja, projekt je istaknuo važnost timske suradnje. Rad u skupinama potaknuo je učenike na zajedničko rješavanje problema, razmjenu ideja i koordinirano izvođenje pokusa, čime su razvijali i socijalne vještine važne za njihov budući profesionalni rad.
Posebno su zanimljivi bili zaključci do kojih su učenici sami došli, poput toga da već i mala količina vode može generirati električnu energiju ako su sustavi pravilno dizajnirani te da su mikrohidroelektrane održiva rješenja za napajanje udaljenih područja. Spoznaja da voda – nešto tako svakodnevno – može biti izvor čiste energije ostavila je snažan dojam na sve sudionike.
Projekt je proveden kao izvannastavna aktivnost, čime su učenici dobili dodatnu priliku za rad u laboratorijskim uvjetima, izvan redovne nastave. Time je ne samo produbljeno njihovo znanje, već je razvijeno i kritičko mišljenje, timski rad te entuzijazam za istraživački pristup učenju.
Korištenje LexSolar kompleta omogućuje ponovnu upotrebu opreme u nastavi i izvannastavnim radionicama, što će uvelike koristiti budućim generacijama učenika. Stečeno znanje i iskustvo poslužit će kao čvrst temelj za daljnje razumijevanje obnovljivih izvora energije i njihovu primjenu u različitim sektorima.
Ovaj projekt još je jednom pokazao koliko su praktični, interaktivni sadržaji ključni za razvoj kompetencija učenika i koliko mogu pridonijeti kvalitetnijem razumijevanju kompleksnih, ali izuzetno važnih tema poput održive energije te kako ulaganje u opremu i edukaciju ima dugoročne učinke – za učenike, školu i širu zajednicu.
Voditelj projekta: Antonio Grbac, mag. ing. el.















